Straver als vierde in klassement de rustdag in
“Ik heb nog nooit zo hard gereden op deze motor als vanmorgen op het strand”, vertelde hij na aankomst in het bivak in Arequipa. “163: dat is serieus hard.” Even later moesten de motorrijders op kompaskoers rijden en dat bracht wat verwarring. De apparatuur gaf een stand aan die onmogelijk kon kloppen. “Ik kon het ook niet bijstellen”, zegt Straver. “Ik ben gaan zoeken en toen herinnerde ik me ineens dat ik in de vierde etappe de snelheid heb ingesteld op het digitale kompas, omdat de sentinel het niet deed. Die was ik vergeten terug op kompas te zetten. Toen ik dat had gedaan, was het probleem opgelost.”
Wat nog wel verwarrend was, was dat motoren de laatste duinensectie twee keer moesten rijden. “Meestal geven ze dan voor de tweede keer een andere lus, maar het was dezelfde. Dat vond ik wel verrassend. Het waren heftige, hoge duinen. Ik heb het een paar keer opnieuw moeten proberen bij sommige duinen, omdat ik niet van de eerste keer boven kwam.”
Aangekomen in Arequipa, waar zaterdag de rustdag is, hoorde Straver dat Max Hunt, de leider in het kistklassement, is uitgevallen. De Brit is in orde, maar zijn motor raakte bij een crash te zwaar beschadigd om door te kunnen. Dat betekent dat Mark Tielemans nu de nieuwe leider is in het klassement van de Motul Originals en Straver op de vierde plaats de tweede week van de Dakar in gaat. “Ik heb eigenlijk nog niets geks meegemaakt”, blikte hij terug. “Geen problemen met de motor, geen schade, niet gevallen. Ik ga wel proberen mijn motor vannacht nog klaar te maken, zodat ik de rustdag echt als rustdag kan benutten.”