GIESSEN - Door de sterk gestegen gasolieprijs, als gevolg van de oorlog in Oekraïne, is een rendabele visserij momenteel amper mogelijk. Veel schepen varen niet uit en de prijzen van vis stijgen hard.
Door deze ontwikkelingen stijgt de vraag naar plantaardige alternatieven voor vis, constateert Schouten Europe. Het familiebedrijf uit Giessen presenteert tijdens de PLMA-beurs in Amsterdam voor het eerst haar visvervangers aan het grote publiek. Vorig jaar maakte het bedrijf voor het eerst de stap naar visvervangers. Onlangs werd met de plantaardige tonijn nog de tweede plaats behaald in de prestigieuze KVK Innovatie Top 100. Schouten mocht zich daarmee het meeste innovatieve MKB-foodbedrijf van Nederland noemen.
Na al dertig jaar vleesvervangers te hebben ontwikkeld, introduceerde Schouten vorig jaar haar eerste visvervanger: Vegan Green Tuna. De plantaardige tonijn heeft een basis van soja en tarwe en kan verwerkt worden in andere producten. Schouten startte in 1990 als eerste Nederlandse partij met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf vermarkt één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld en levert haar producten in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel klant specifieke producten.