Digitaal OKE met de ABC
Zaken die het meest voorkomen zijn fraude met bankgegevens en internetbankieren. Denk hierbij aan een koop op Marktplaats zonder producten op te sturen. Of phishing-berichten waardoor criminelen toegang krijgen tot de bankrekening van een slachtoffer. Of nep-rekeningen sturen naar mensen zodat ze geld gaan overmaken. De politie denkt dat maar 1 op de 10 slachtoffers dit meldt bij de politie. Uit schaamte of omdat zij niet weten dat aangifte doen mogelijk is.
Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Verder zijn ze handig in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over hun slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank, een instantie, uw dochter of zoon of een andere zogenaamde bekende die u vertrouwt. Het zijn vaak onverwachte, ongebruikelijke verzoeken en bijna altijd voorzien van spoed. Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit. Ga hier niet in mee en verbreek meteen de verbinding, dat is helemaal niet onfatsoenlijk.
U kunt de kans verkleinen dat u slachtoffer wordt. Hanteer dan de ABC-regels. A (alert blijven), B (beveilig jezelf) en C (check altijd).
Bent u onverhoopt toch slachtoffer geworden van cybercrime. Doe dan altijd aangifte bij de politie. Daarvoor belt u 0900-8844. U kunt ook aangifte doen van helpdeskfraude op de politie website www.politie.nl, dit gaat dus bijvoorbeeld over oplichting om uw bankgegevens te krijgen. Als er genoeg aanleiding en bewijs is, kunnen daders van cybercrime opgespoord en vervolgd worden. Als de politie niet direct een onderzoek kan starten, is uw aangifte nog steeds heel belangrijk.