ALMKERK - Bij ongeveer 300 huishoudens in de gemeente Altena valt een dezer dagen de enquête over ons koopgedrag in de bus.
Met dit onderzoek wordt informatie verzameld over wat inwoners belangrijk vinden aan winkelgebieden en hoe zij online kopen ervaren tegenover kopen in een winkel. De resultaten zijn van belang om te zorgen voor een goed winkelaanbod. De adressen zijn willekeurig gekozen, niet iedereen heeft de uitnodiging ontvangen.
Het onderzoek is bedoeld om inzicht te krijgen in winkelbezoek, koopgedrag en de kwaliteit van de winkelgebieden. Als u geen oproep heeft ontvangen en toch wilt meedoen aan dit onderzoek, dan kan dit. Inwoners die geen brief krijgen, maar wel graag willen meedoen kunnen de vragenlijst invullen via www.startvragenlijst.nl/koopgedrag . Onder alle deelnemers van het onderzoek worden 100 Horeca Cadeaukaarten van €25,- verloot.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van de Provincies Noord-Brabant, Noord-Holland, Utrecht, Zuid-Holland, Gelderland en de gemeenten Almere en Lelystad. Ook de gemeente Altena neemt deel aan het onderzoek, dat wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau I&O Research.
De detailhandel is de afgelopen jaren veranderd. Waar het online winkelen een sterke groei heeft doorgemaakt, is op straat vaker leegstand zichtbaar en veranderen winkels in bijvoorbeeld horeca of woningen. Gemeenten en provincies zetten zich samen met winkeliers in voor aantrekkelijke binnensteden, dorpscentra en een compleet winkelaanbod. Om dit zo goed mogelijk te doen, is periodiek onderzoek naar koopgedrag van groot belang.
In september start in de Randstad, Noord- Brabant, een deel van Flevoland (Almere en Lelystad) en een deel van Gelderland (regio Rivierenland) dit grootschalig onderzoek. Het onderzoek brengt in beeld waar inwoners boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende aankooplocaties. Deze informatie brengt het functioneren en de aantrekkelijkheid van winkelgebieden in beeld en helpt daarmee gemeenten en provincies bij het versterken en verbeteren van winkelvoorzieningen. De privacy van deelnemers is gewaarborgd in overeenstemming met de nieuwe privacywetgeving (AVG). Antwoorden van deelnemers zijn niet gekoppeld aan hun woonadres en worden uitsluitend gebruikt voor het Koopstromenonderzoek 2021.