Herinneringsconcert Ben Ruysink sfeervol en geslaagd
Samen met Brassband Oefening en Uitspanning uit Wijk en Aalburg en Koor Pastorale uit Gorinchem haalden zij muzikale herinneringen aan hem op. Ben’s vrouw Gerrie Ruysink, de kinderen, kleinkinderen, familie en andere genodigden woonden het concert bij en genoten van de muzikale erfenis die hij bij zoveel mensen achterliet. Herkenbare muziekstukken en liederen werden ten gehore gebracht, ieder met een eigen verhaal en herinnering hierbij. Oefening en Uitspanning speelde o.a. ‘Share my yoke’ met als soliste op cornet Nadieh Schouten, 1 van Ben’s laatste leerlingen en het prachtige ‘Variations on Laudate Dominum’ van Edward Gregson.
Koor Pastorale bracht veel liederen van dichter en theoloog Huub Oosterhuis ten gehore, waar Ben zo van hield. Het lied ‘Hoor je mij’ is typerend voor Oosterhuis met prachtige dichterlijke zinnen als ‘Hoor je mij, voor mij geen ander dan jij, bij jou alleen ben ik veilig. Lieflijke oorden vielen me toe. Mijn hart klimt in mij, mijn geest wordt wijd’. Pianiste Olga Malkina speelde op piano een prachtig stuk van Chopin, daarna begeleidde ze dochter Christel met het prachtige lied ‘Ken je mij’ van Huub Oosterhuis.
Kunst en Vriendschap koos in hun programma o.a. voor ‘The Kingdom Triumphant’van Eric Ball, een geliefd componist van Ben. Dit theatrale stuk geeft alle dimensies van het geloof weer en eindigt met de statige hymne tune Helmsley, ‘zie als Koning zal Hij komen’. De avond werd afgesloten met een gezamenlijk optreden van de twee brassbands en het koor, de bekende Leger des Heils mars ‘Celebration’ van Leslie Condon door de brassbands, het prachtige lied ‘The Lord bless you and keep you’ gezongen door Pastorale en begeleid door Oefening en Uitspanning.
De allerlaatste muzikale herinnering werd ‘The Light of the world’. Componist Dean Goffin werd getroffen door het schilderij ‘The Light of the world’ van schilder William Holman Hunt en maakte er dit muziekstuk voor brassband over. Er staat een Jezusfiguur op afgebeeld die op een houten oude deur zonder handvat klopt. Het kloppen aan de deur is door het hele werk te horen, een heel aangrijpend en intens muziekstuk, voor zowel muzikant als luisteraar, met als rode draad de hymne Aurelia. Zoals Dean Goffin werd getroffen door het schilderij zo greep dit stuk Ben aan. Een afsluiting van een memorabele avond met in herinnering een bijzonder man.