Krijgt Altena dan toch een eigen treinstation?
In het document, wat is gepresenteerd, is een kaart opgenomen waar een verbinding te zien is tussen Breda en Utrecht, een OV-snel en vaak verbinding. Of dit over een trein- of busverbinding gaat is niet duidelijk. Dat zal worden uitgewerkt in een HOV-concept. De verbinding is in het verleden al eerder onderzocht in de vorm van een treinverbinding. In de visienota ‘De vergeten corridor’ uit 2008 van BAM en Goudappel Coffeng wordt er gesproken over een station bij Nieuwendijk. De investering van het traject werd in 2008 op 1,98 miljard geschat. Momenteel wordt de OV-verbinding tussen Breda en Utrecht vervuld door de Brabantliner. Deze busverbinding krijgt volgens de huidige plannen rondom de verbreding van de A27 geen aparte busstrook terwijl deze bussen vaak overvol zijn en door de files niet op tijd rijden.
Eerder in 2013 hebben de gemeente Aalburg, Werkendam en Woudrichem aangegeven wel iets te zien in een treinverbinding tussen Breda en Utrecht, mits er een station in de regio komt. In het bestuursakkoord van de gemeente Altena staat geschreven: “Duurzame en innovatieve oplossingen zijn nodig om de negatieve trend te keren. Wij zetten ons in voor een hoogwaardig OV-netwerk en zoeken daarbij samenwerking met de provincie, regio en met stedelijke gebieden als Utrecht, Breda en Dordrecht.”